Få ut mer av ditt båtliv med vår båtskola!


Succén med Bavaria & Fabola Båtutbildning fortsätter. Vi breddar därför utbildningsprogrammet med några nyheter. Alla syftar till att du som kund hos oss ska få mesta möjliga utbyte av din båt.

Introduktionskurs i båthantering


Framgångarna med Bavaria & Fabola Båtutbildning som startade 2006 har stärkt vår övertygelse om att båtägaren får mer glädje av sin båt om hon/han verkligen kan båten och känner sig trygg i dess hantering. Därför erbjuder vi våra Bavariakunder en introduktionskurs. Kursen varar i cirka fem timmar. Den vänder sig till vuxna, över 15 år. Upp till åtta personer kan delta samtidigt. Kursen hålls på samtliga kontor vid olika fasta tillfällen. Kursdatumen bokas genom att ni skickar ett e-mail till utbildning(at)bavariasverige.se

Del 1. Teoretiska kunskaper
• Förberedelser och säkerhetskontroll inför avfärd.
• Brandskyddsutrustning och brandsäkerhet.
• Säkerhetsutrustning för den egna båten.
• Handhavande av utrustning ombord.
• Redaransvar och befälhavarens ansvar.
• Vård och skötsel av båten

Del 2: Praktiska övningar
Under passet skall deltagarna öva att:
• Lägga ut och lägga till vid kaj.
• Manövrera båten för motor i hamn.
• Förstå propellerverkan samt hur båten reagerar för gas och roder samt ev. bogpropeller.
• Manövrera båten för motor i öppen sjö.
• Sätta segel, reva segel och ta ner segel.
• Utföra manöver för motor vid man över bord och att ta ombord person i vattnet.
• Förtöja båten vid brygga.

Pröva båten en dag i kombination med intensivutbildning!


Det här är det perfekta sättet att pröva på båtlivet och samtidigt få en intensivutbildning. För att du skall veta vad det innebär att äga en Bavaria ger vi nu möjlighet att tillsammans med en instruktör pröva en båt under en hel dag. Våra instruktörer, som är professionella båtlivsutbildare, låter dig uppleva det bästa som båtlivet kan erbjuda. Ni seglar eller kör båten, lägger till i hamn eller naturhamn, kanske lagar lite mat och nyttjar båten som man kan göra när man har en själv. Du får en väldigt god bild av vad du kan förvänta dig av ditt båtköp. Det blir också lättare att välja utrustning samt avgöra om den storlek på båt du valt passar dig.


Pris Bavaria Cruiser 33: 12 500 kr ink moms

Pris Bavaria Cruiser 37: 15 500 kr ink moms

Pris Bavaria Cruiser 41 - 56 18 500 kr ink moms

Pris Bavaria Sport 300 15 500 kr ink moms (plus drivmedelskostnad)

Pris Bavaria Sport 330 - 450 20 500 kr ink moms (plus drivmedelskostnad)


För mer information kontakta oss! Denna utbildning bedrivs endast från våra kontor i Stockholm och på Orust.
Vi reserverar oss för eventuell brist på båtar alternativ instruktörer. Detta kan framförallt ske under högsäsong, dvs. Juni, Juli och Augusti. Boka i tid!

Seglingsutbildning


Bavaria & Fabola båtutbildning erbjuder även möjlighet till ytterligare förkovring. I första hand är det seglingskurser vars innehåll är fastställt av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB).

Steg 1
är en grundkurs efter vilken du ska kunna hantera en mindre segelbåt inomskärs i gott väder. Innehåll:
• Grunderna i seglingsteori, bukens funktion.
• Hissa, ta ned, reva och beslå segel.
• Hitta vindögat.
• Lova och falla.
• Slag och gippar.
• Styra och skota på kryss, halvvind, slör och läns.
• Tilläggning vid svajboj för segel.
• Tilläggning vid brygga.
• Väjningsregler, teori och praktik.
• De vanligaste knoparna och deras användning.

Steg 2
är en fortsättningskurs efter vilken du ska kunna hantera en segelbåt inomskärs i skiftande väderförhållanden. Förkunskapskrav Steg 1 och Förarintyg. Innehåll:
• Benämningar och funktioner på förekommande delar och utrustning på en modern segelbåt.
• Materielvård, kontroll av roderinfästningar, skrovgenomföringar, stående och löpande rigg.
• Seglingsteori och seglingstrimning med användning av akterliksträckare, telltails, cunningham och kick samt placering av skotpunkter.
• Kryss-, slag- och gippteknik.
• Revning av storsegel och försegelbyte under gång.
• Manövrering i område med begränsat manöverutrymme.
• Tilläggning i gäst- och naturhamn.
• Väjningsregler teori och praktik.
• Sjömanskap såsom sjöstuvning och surrning, hantering av säkerhetsutrustning, jolle m.m.
• Olika förtöjningsmetoder, ankring och losskastning.
• "Man-över-bord" - träning, inklusive upptagning av tyngre flytande föremål.
• Läsa lokalt väder. Värdera en väderprognos. System för att komma ihåg väderprognos.

Steg 3
är en påbyggnadskurs efter vilken du ska kunna hantera en större ruffad segelbåt inom- och utomskärs i skiftande väderförhållande, med spinnaker samt under mörker. Förkunskapskrav Steg 2 och Kustskepparintyg. Innehåll:
• Fördjupade kunskaper om båten och dess utrustning och kondition med avseende på havssegling inklusive säkerhetsutrustning (se Sjöfartsverkets rekommendation).
• Riggtrimning - stående rigg tillräckligt anspänd men harmoniskt (utan deformation av skrovet).
• Fördjupad seglingsteori - förändra seglens form, förflyttning av buken, öppna och stänga segel.
• Revning och segelskifte under gång i skiftande väder.
• Spinnakersegling, sättning, trimning, gipp och nedtagning.
• Mörkersegling.
• Utomskärssegling.
• Sjömanskap såsom hantering av båt i hårt väder; sjösurrning och andra förebyggande säkerhetsåtgärder för hårt väder, ligga bi, användning av drivankare, riggning för bogsering, förekommande knopar samt nödriggning och nödstyrning i teori.
• "Man-över-bord" - träning, helst i sjögång.
• Vind- och väderkunskap bl a med avseende på vägval. detaljering/korrigering av väderprognoser med hjälp av lokala observationer.
• Materielvård: Kontroll av infästningar i skrov och rigg med avseende på förslitning och utrustning.
• Åldrande, förslitning och deformation av segel.

Självklart sker seglingskursen på Bavariabåtar i toppskick. Vi erbjuder kurserna på Orust och i Stockholm. Datum är 8/5 – 11/5 respektive 29/5 – 1/6. För mer information och bokning e-posta utbildning(at)bavariasverige.se

Pris från 8 500 per person (Kontakta oss för mer information samt platstillgång)
Kostnad för mat och eventuellt seglarintyg tillkommer.

Övrig kursverksamhet


I vårt kursprogram finns dessutom:
• Förarintyg
• Kustskepparintyg
• Manöverintyg för högfartsbåt

Vår huvudlärare Håkan Stenhardt har arbetat med nautisk utbildning i 18 år och utbildat mer än 1200 kursdeltagare. Han har tävlat med racerbåtar i 10 år, var därefter ansvarig för utbildning i Svenska Racerbåtförbundet under 20 år, långseglar själv, och är av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) auktoriserad förhörsförrättare för åtta av deras intyg. Bland de övriga medarbetarna återfinns både internationella kappseglare och motorbåtsexperter.


BAVARIA & FABOLA BÅTUTBILDNING
Tel. 08-32 17 50
E-mail: utbildning@bavariasverige.se


Aktuellt:

Läs Bernts nya blogg på Hamnen.se!

Skaparen av våra Diva- och Campusbåtar Bernt Lindquist skriver en blogg hos Hamnen.se, båtmagasinet på webben, med start idag. På bloggen kommer Bernt skriva om båtkonstruktion, framtidens båtliv och båtförsäljning. Första inlägget har titeln "Behövs fler båtmodeller".
Klicka här för att komma till Hamnen.se

Diva på ÅF Offshore Race 2013

Grattis till Jan Hird med besättning! Åter är det visat att en Diva, optimerad för lätthanterlig familjesegling, kan hävda sig i tuffaste konkurens på kappseglingsbanan. På nyss avslutade ÅF Offshore Race (tidigare Gotland runt), i den tuffa klassen SRS B med 46 startande båtar, blev Diva 35.an Fabulous 11:a med ett SRS tal på 1,296. Klassen är stentuff med välpreparerade båtar med SRS-tal mellan 1,285 till 1,349.
Även den absolut första Diva som såg dagens ljus, Diva 39:an Silverfågel, presterade riktigt bra. I den klass som nog erbjuder den största utmaningen, dvs doublehanded med besättning på bara två personer, lyckades Pontus Brenter bli tvåa med god marginal, endast 19 minuter efter vinnaren. Förutom att vi gläds med Janne, Pontus och besättningar berättar vi detta för att försöka beskriva vad Diva seglare upplever, nämligen den sanna seglingsglädjen. Svårt att förklara för den som inte upplevt men oavsett om du i huvudsak gör helgutflykter, seglar långt eller vill kappsegla kommer du att uppleva känslan.
En segelbåt skall svara mot många krav. Komfort i sittbrunn, i hamn så väl som på havet under krängning. Här skall en familj kunna bo komfortabelt under semestermånader eller riktig långfärd. Här är ergonomi och genomtänkta lösningar avgörande, funktioner som Diva båtar hyllats för i tester världen över.
Men ändå, viktigast av allt i våra ögon, en segelbåt skall skänka sina ägare sann seglingsglädje. Det handlar om stabilitet, fart, manöverbarhet men framförallt den rätta känslan. Nästa gång du möter en Diva seglare, fråga om Divakänslan! Återigen, stort grattis och tack för de värmande orden om båten efter målgång!
Klicka här för att komma till resultaten

Världens mest dokumenterade båtbygge

Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.

Full fart på renoveringar

På vårt varv i Estland utför vi även renoveringar, ombyggnader och reparationer. Under arbete just nu är ett nytt teakdäck på en Bavaria 38 Ocean med mittsittbrunn. Här kan man verkligen tala om ny båt.
Den 15 december anlände en Hallberg Rassy 46 vår mottagningshamn i Paldiski. Vindar på 15 m/s hade satt sina spår på däck. Vår varvschef, Kalev Kaal, ringde och rapporterade att ett isberg var på väg in i hamnen. Nu är båten tryggt på vårt varv och teakdäcksbyte och lite andra renoveringar vidtar. På kö för teakdäcksbyte och invändiga renoveringsarbeten står också en Najad 361 och en Storebro. Är din båt i behov av invändig renovering eller nytt teakdäck kontakta oss. Vi utlovar högsta kvalitet på arbetet till konkurrenskraftiga priser.
Våra specialiteter: Exklusiva inredningssnickerier Teakdäck eller artificiell teak på däck Glasfiberarbeten, nytillverkning eller avancerade reparationer.

Diva 24 DC vinner i Norge!

Här är rapporten från Norge; "Vår nye Diva 24DC ble rigget fredag etter jobb med en rask påfølgende test av båten. Kryssvinkelen imponerte og surfeegenskapene med spinnaker var helt klart tilstede. Vi har valgt standard seil på båten vår.
Lørdag reiste vi tidelig ut på regattabanen ved Steilene, Nesodden. Mannskap Paul Støp, Svein-Erik Sørum, Kay-Henning Nilsen og Sigurd Parmann. 
Båtene vi skulle konkurrere med var større og raskere en oss: HP 1030, Salona 38, First 35, Elan 37 for å nevne noen, men med lyskorrigerng er jo muligheten alltid tilstede.


1. seilas

En meget god start gjorde at vi holdt følge med hele feltet opp til første kryssmerke, spinnakeren sto direkte ved runding av kryssmerke og vi holdt god kontakt med de andre båtene på lensen, på neste kryss begynte bølgene å bremse oss og vi slet med å holde god fart i båten. Siste lens gikk pånytt meget bra med høy båtfart. Vi vant tilslutt denne seilasen overlegent, vi hadde faktisk vunnet med et lystall på hele 1,18.


2. seilas

På ny en god start på styrbord halser, men så sovnet besetningen totalt (gledesrusen ette første seilas var vel sterk), da vi slo hadde vi overstått kryssmerke med 4-5 minutter. Herfra gikk resten av seilasen meget bra og vi fikk også opp farten på kryss i relativt store bølger i opptil 9 m/s. Samkjøring mellom rormann og storseilkjører er veldig viktig fo å holde god fart i mye vind. På siste lens fikk vi noen surf som sendte båten av gårde i langt over 10 knop. I mål skilte det kun 2 minutter opp til første plassen - neste gang skal vi ikke sovne......."