Bavaria har tillsammans med Farr Yacht Design utvecklat Bavaria 41 i en version för kappsegling. Båten har en mängd justeringar jämfört med standardversionen av båten. Målet vid utvecklingen har varit att skapa en snabb båt som tilltalar de som önskar en kombination av bra prestanda och komfort för segling med familjen.

Patrick Shaughnessy på Farr Yacht Design förklarade vid presentationen av båten att fokus har legat på att förbättra prestanda framförallt i lätt vind, upp till drygt 6 sekundmeter. Genom den otroliga databas Farr byggt upp genom åren visar det sig att den typiska vindstyrkan på världens kappseglingsbanor är just ca 6 sekundmeter. Farr har gjort båten lättare och studier visade att ca 250 kg minskat deplacement var det optimala för skrovet. Genom att öka segelytan och rita en ny djupare köl skall kryssegenskaperna i lätt vind förbättras. Farr har även tagit hänsyn till mätregler för att ge båten ett attraktivt mätetal.
På Tjörn Runt 2011 seglade Bavaria 40 S med bl a två personer från Farr ombord. Läs om deras upplevelser här;
Farr Yacht Design Blog. Öppnas i nytt fönster »

Interiören har ändrats på ett par punkter för att passa bättre för kappsegling. Den separata salongssoffan har tagits bort för bättre kommunikation föröver i båten och den främre WC är ersatt av ett stort stuvutrymme för t ex segel. Även sittbrunnen är ändrad. Den stora badplattformen är borta och även det fasta sittbrunnsbordet.

Bavaria 41 S har skrovuppbyggnad som optimerats av Farr vilket ger en lägre vikt och en djupare men lättare köl ger det ett bibehållet rätande moment. Seldén har tagit fram en rigg att matcha, masten är smalare, högre och bommen längre. Storen är ca 5,6 kvm större.

På däck har Seldén utrustat båten med sina bästa block och skenor. Flytande skotpunkter för focken och storen har Tyskt skotsystem med skena i sittbrunnen.

Spinnakerutrustning är standard och med spinnakerbom i kolfiber. Rattarna är i komposit och styrsystemet är Lewmar Mamba för bra styrkänsla. Lewmars EVO winchar är standard.

Instrumenten levereras av TackTick. Micronet Race Electronic med mastdiplay och handenhet ingår.

Exempel på optimeraringar jämfört med 40 Cruiser
- Laminatspecifikation och uppbyggnad.
- Kölprofil och djup.
- 60 cm högre mast, bom 120 cm längre.
- Dyform stående rigg.
- Liros Race tampar.
- Uppgradeade winchar.
- Uppgraderat styrsystem med rattar i komposit.
- Flytande skopunkter för fock.
- Tyskt skotsystem med skena i sittbrunnen.
- Komplett spinnakerutrustning med bom i kolfiber.
- Race sänkt relingslist från vant och akterut.
- Tack Tick instrument på masten med fjärrkontroll.
- Inget bord i sittbrunnen.
- Ingen badplattform.
- Ingen ankarrulle.
- Ingen soffa i salong.
- Ingen WC i förskepp.
- Inga segel standard.

  • Start
  • Tekniska specifikationer
  • Begär prislista
  • Kontakta mig!
  • Bilder
  • Dokument