Diva 36

Mot nya mål

DIVA 36 mot nya mål
Sällan har en ny modell fått ett sådant mottagande som Diva 38. Lysande tester i Båtnytt och Segling och vald till Sailboat of the Show på Scandinavian Sailboat Show i november 2000.
Diva 38 är en i raden av Divamodeller som varit först med nya former och idéer och som blivit trendsättare.
När Diva 39 lanserades i början av 80-talet var hon den första långsmala lättdeplacementsbåten. 39:an bjöd på en unik kombination av fart, smidighet och komfort. Än i dag vinner Diva 39:or kappseglingar över hela världen.
Diva 35 ritades 1985 och var först i sitt slag. Aldrig tidigare hade en familjebåt på 35 fot seglat så fort och varit så lätt att hantera. Med ett LYS-tal på 1,25 är hon som familjebåt bara överträffad av Diva 34 som kom 2003. Diva 36 är skapad med nya mål i fokus.
Endast för seglare
Vid utvecklingen av Diva 36 har målet varit att skapa en båt för den passionerade seglaren. En båt för den som inte nöjer sig med en halv dags segling till favoritstället i skärgården. Diva 36 är en båt för dig som känner suget efter tre tuffa dygn på havet och som har målet inställt på hamnar bortom horisonten. Den här prioriteringen har gett en helt ny båt!
Segla långt och fort!
Våra erfarenheter visar att Diva 36 är en snabbseglare av rang. Ett Lys beräknas ligga runt 1,30. På två försök har Diva 36 vunnit, båda gångerna, Norges stora kappsegling med 2-mans besättningar. Farten ger möjlighet till långa distanser och i kombination med en väl balanserad och harmonisk båt skänker den sann seglingsglädje!
Rent och stramt
Du som sett Divornas mjuka formspråk kommer att förvånas.
I Diva 36 är allt annorlunda. Vi har inte omvärderat de mjuka formernas funktionalitet och komforthöjande egenskaper, men genom en optimering av båten för nya krav, skapas nya former.
Effektivitet och komfort
Däcksplaneringen är utformad så att en ensam skeppare helt skall kunna hantera båten. Samtidigt skall en full kappseglingsbesättning kunna arbeta effektivt för att få ut det optimala ur båten. Ergonomin har fått styra all måttsättning. Här kan man segla bekvämt och avslappnat under långa pass.
Storskotet hanterar du alltid från lovart, lätt åtkomligt för rorsman eller gast. Seglar du med självvändande fock hanteras även den från en aktre vinsch.
Bara för att seglingen prioriterats har vi inte missat komforten för lata dagar i sittbrunn. Provsitt på sarger och sittbänkar, testa solhörn och badbrygga och du upptäcker hur ergonomiskt tänkande ger en överlägsen komfort också för avkoppling.
Nyskapande planlösning
Studerar man inredningsplanen ser allt ganska enkelt och rent ut. Det skall det också göra om en båt skall fungera för långfärd. Här döljer sig dock en världsnyhet. Som första storbåt har
Diva 36 en salong som går ända bak till sittbrunnsskottet. Det gör att man genom fyra glasytor akterut och sex sidoventiler får en helt ny kontakt med omgivningen i tre riktningar. Resultatet är en härligt ljus och luftig salong med rymdkänsla.
I salongen sitter sex personer bekvämt till bords. De raka sofforna ger mer plats för sittande än traditionella vinkelsoffor och förbättrar samtidigt kommunikationsvägarna i båten. De fällbara bordsklaffarna har sjöläge för ökad komfort på havet. Salongssofforna konverteras enkelt till sjökojer.
Sova
Akterut finns två avskilda sovutrymmen. De innehåller en bottenkoj som kan fungera för två och däröver en sjökoj. Det är en idealisk lösning för sovkomfort på havet men ger även sovplats för barn och gäster. Mellan kojerna finns stora stuvutrymmen. Ombord finns totalt sovmöjligheter för upp till tio personer och åtta sover med god komfort. Som alternativ kan styrbordsidan inredas med en separat hytt och bredare bottenkoj.
>b>Kaptenshytt
Förut finns en stor ägarhytt för bästa sovkomfort när du nått hamn. En generös dubbelsäng med vägg vid huvudändan på Divavis. Här hittar du också ett enmeters garderobs- och hyllskåp. För ljusinsläpp sörjer två skylights och en skrovventil. Från ägarhytten finns direkt ingång till WC. Också här finns ljus via skylight och skrovventil. I våtutrymmet står masten placerad vilket löser kondensproblematiken.
Sjöpentry
Pentryt är delat med spis och arbetsbänk mot skrovsidan och våtavdelning mot centrum av båten. Resultatet är ett sjösäkert pentry med mycket stora arbetsytor och vattenhon nära centrumlinjen.
Navigera
Centralt placerad under bridgedäck med direkt kontakt ut till sittbrunnen via en skylight, hittar du navigationsplatsen. Förutom funktionaliteten i sig ger det plats för ett 1,6 m långt garderobs- och stuvskåp på styrbordssidan.
Trygg på havet
Vi har arbetat målmedvetet med att skapa en båt som tål tuffa tag. Mellan förpik och ankarbox hittar du ett kraftigt kollisionsskott. Röstjärnen sitter infäst vid huvudskottet och hela inredningen är konstruerad som en fackverkskonstruktion. En inplastad stålkonstruktion tar upp krafter från kölen. Skrov och däck i sandwichkonstruktion med divinycell och med riktade vävar i skrovet. Harken är leverantör till däcksutrustningen. Rigg från Seldén med rod i stag och Spectra i fallen.
Allt planerat för bästa uthållighet på havet!

  • Start
  • Begär prislista
  • Begär offert